Alla inlägg under januari 2010

Av Emma - 31 januari 2010 11:07

Så var det då sista dagen i januari 2010, dagarna bara flyger fram i ett rasande tempo och det känns som att dygnet har alldeles för få timmar... Så mycket man känner att man både vill och borde hinna med men man hittar inte riktigt tid eller utrymme för det.


Förra helgen var P iaf ledig och då passade vi på att göra en stor ommöblering av lägenheten som vi blev fruktansvärt nöjda med :)

Största rummet i lägenheten (vardagsrummet) har tillfallit Erik, han är hur nöjd som helst med sitt stora rum med all fri golvyta han nu har att leka på. Sen har vi inga större planer på att flytta härifrån närmsta 3-4 åren iaf (för nästa gång vi flyttar blir det bannemig till hus) och då kommer ju pojkarna få dela rum om ca 1,5 år och då känns det inte mer än rätt att de ska ha det största rummet.

Sen har både jag och P tyckt att vårt vardagsrum varit så stort, opersonligt ocgh svårmöblerat. Det problemet är avhjälpt med att vi flyttade in vårt sovrum i Eriks gamla och gjorde om vårt sovrum till vardagsrum (hänger ni med?).

Kan inte annat än säga att denna lösningen passade oss perfekt. Simon sover dock kvar i vårt gamla sovrum dvs. vardagsrummet, vilket har lett till att både Simon och jag sover jättegott hela nätterna utan att störa varandra.

Det går nog inte med ord att beskriva skilnaden på att få sova helt ostört och oavbrutet på nätterna mot att vakna till en gång i timman av nåt litet knorrande från spjälsängen och sedan behöva 10-15 minuter att somna om igen.


På lördag är det dags för Simons dop, jag har beställt smörgåstårtor (hade först tänkt göra egna men insåg hur mycket tid och pengar som går åt till det och att det blir nästan billigare att beställa färdiga, så varför dräpa sig?), lejt svärmor att göra den "riktiga" tårtan, kvar att fixa med är att köpa kaffe, the och saft så det finns :) Känns som att det kommer flyta på smidigare än Eriks dop... för den dagen gick jag på knä... Nåja, man lär ju oftast av sina misstag ;)


Med anledning av ovan nämnda tillställning skall jag kl 8.38 på fredag morgon befinna mig vid tågstationen i Luleå och möta upp Simons blivande gudmor Carina (för er som känner till historien så var hon en av de två kvinnorna som köpte lussekatter av oss när vi bodde i Halssberg så vi tog oss hem över julen).

Det ska bli så fruktansvärt roligt att träffa henne igen, sist var sommaren 2008 så är som dags nu och vi är så glada att hon tackat ja till att bli Simons gudmor.


Sen var jag ju och klippte mig i Onsdags och jag är så sjukt nöjd med min frisyr. Det är nog bara för mig att inse att jag inte ska ha långt hår oavsett vad andra tycker, jag trivs bäst med kort och då ska jag väl ha kort, eller?

Mindre roligt med det hela var chocken när jag såg hur GRÅHÅRIG jag faktiskt är! Jag har ju inte ens fyllt 25 ännu :(

Det var nog andra som uppmärksammade detta också, för på kvällen var jag till en bekant på ett MEANDI party (www.meandi.se) och hade med mig Simon.

Värdinnans dotter (snart 4 år) och hennes kompis var mycket förtjusta i Simon och ville stryka han på huvudet och frågade en massa osv. varpå en av de små förtjusande töserna frågar; "-Men var är hans mamma?"

Jag blev lite smått förvånad över frågan och sa att det ju är jag som är hans mamma.

Då tittade flickorna frågande på mig och varandra, sedan brister de båda ut i skratt och en av dem säger; "-Nähä, du är ju en mormor!"

Och de ville liksom inte ta in att jag var en Mamma.

Fattar ni, MORMOR? ojoj, åldersnojja vadå? :P Men vad är det de brukar säga, av barn och fyllare får man oftast höra sanningen :P


(Bilder på nya frisyren lär ni få se efter dopet, orkar inte ta en enkom bild just nu)


Onsdagen i sig var en lagomt jobbig dag, hade massa grejjer att uträtta på stan, luncha med L, handla kläder till dopet åt mig och P, klippa mig, införskaffa ny TV då tjockTV:n våran bara dog för 2 veckor sen :(

Ovanpå detta var det sjuk snöstorm den dan så när man gick på stan blev det spontant att hjälpa till att knuffa loss 4-5 bilar som fastnat i drivsnö där de stått parkerade längs med gatorna, skotta upp en hel infart för hand vid min mors jobb då jag körde fast när jag skulle därifrån. Under den här tiden var P hemma med båda pojkarna och när jag stod där i blåsten och drivsnön med knöliga, ömmande, läckande bröst så svor jag nog en och annan lång ramsa och längtade fruktansvärt mycket hem ;)


Finns säkert massa mycket mer att berätta som jag inte kommer ihåg nu, det blir ju lite glest mellan gångerna jag hinner blogga. Men men, den som väntar på något gott...








väntar oftast alldeles för länge :P



Over and out!

Av Emma - 20 januari 2010 05:35

Jag tror att saker börjar gå åt rätt håll med Simons dygnsrytm nu, 4 nätter i rad har han sovit sammanhängande från ca 11-12 på kvällen fram till vid 8-9 på morgonen (med undantag för idag då han faktiskt vaknade 4.30 för att äta). Nåja, man ska väl inte ropa hej när det gäller så små barn men det känns som en dröm att ha fått sova hela 4 nätter i rad efter alla vakennätter jag haft :)


Sitter och väntar på att klockan skall bli 6 så jag hinner åka på samhällets bästa småbutik... På en sån här liten ort kan man ju knappast vänta sig att hitta nåt 7eleven precis, så att det finns en butik med öppettiderna 6-23 alla dagar, året runt oavsett det är julafton, midsommar osv.

Glömde nämligen handla hem mjölk igår och en frukost utan mjölk är inte mycket att hurra för för min del. och P behöver bilen till jobbet då han börjar 7.


Idag har jag en del att stå i, har tydligen hänt lite grejjer igår som jag INTE kan låta gå obemärkt förbi :(

Beroende på utgången av det hela kanske jag berättar mer senare, kanske inte... Men en sak kan jag säga, jag kommer stå på mig, i detta kommer jag aldrig lägga mig! De vet nog inte vilket humör jag kan ha.


Önska mig (och övriga inblandade) Lycka till!

Det lär behövas...

Av Emma - 15 januari 2010 22:36

och för att kompensera mitt oregelbundna och kanske något ointressanta bloggande bjuder jag på några bilder då jag i eftermiddag fick tummen ur - och föra över lite bilder från telefonen :)



Håll till godo!



  Lycklig storebror   Världens bästa storebror med världens bästa lillebror i famnen :)

 Alltid bra att ha en slurk i flaskan tillgänglig när man kommer på affären ;)    Erik som är så duktig på att hjälpa mamma handla :)         


Av Emma - 15 januari 2010 16:23

Idag är en rätt skön och bra dag på många sätt, P har tagit ut två pappadagar i anslutning till helgen, vilket innebär att han är ledig från idag ända till på måndag.

Så idag har jag lämnat Simon hemma med sin pappa i ca 1,5 timma medans jag tog med Erik och uträttade lite ärenden på stan, lunchade med min mor och handlade litegrann.

Nu fick jag en liten stund för mig själv så har gjort mig en kopp the och tänkte försöka få till ett litet blogginlägg. P och Erik står i köket och bakar negerbollar (ja, ni läste rätt... NEGERBOLLAR, har alltid hetat och kommer alltid heta för min del.) Känns skönt att ha några dagar nu att bara ägna sig åt pojkarna och varandra. Imorgon skall Erik åka till sin mormor och morfar för att sova över, helt på egen begäran :) Han börjar ju vara stor kille nu.


Idag har jag bokat tid för mig hos frissan till den 27:e, kan ju inte se ut som en annan urskogs-ta-mej-jävel när det stundar barndop och allt :)


På tal om dop har jag för första gången ever varit in på en av klädbutikerna i stan och där provat ut och lagt undan kläder åt mig till dopet :)

Det var jättefina kläder, kan inte begripa varför jag inte varit in där förr, var ju verkligen kläder helt i min smak och stil. Lite dyrare än man är van vid från ex KappAhl, Lindex osv. Fast det kan det ju vara värt om man känner sig nöjd till 110% jämfört med att vara lite halvnöjd :P

698:- är vad det kommer kosta mig, men det får det göra den här gången, är ju ändå 3 plagg så :)

Per har då faktiskt köpt betydligt mer nya kläder sista två åren mot vad jag har så jag har inte dåligt samvete. Sen behöver jag ju lite ny garderob då det mesta (i princip allt) är lite väl stort just nu. Nåja, nu behöver jag ju inte köpa nå nytt förrän till sommaren :P


Den 27:e skall jag även på ett MeandI party hos en bekant (www.meandi.se) då släpper de dessutom vårens kollektion så kan ju bli spännande att få kika iaf, är alltid spännande när de släpper nytt.


I helgen skall (förhoppningsvis) projekt bebisoverall avslutas med hjälp av svärmor. Börjar bli bråttom för Labanoverallen som Simon har nu i strl 50/56 börjar sjunga på sista versen (han har redan börjat dra 62/68 på kläder).


På 2 månadersbesöket på BVC igår vägde Simon exakt 5500g och var hela 59 cm lång, det är ju galet vad fort de växer när de är så här små :)


Nej nu ska jag gå och ta hand om familjen, middagsdags strax.


Ha det bra därute!

Av Emma - 8 januari 2010 21:29

Sitter här vid datorn och både fingrar och tår är så stelfrusna... tänk om man hade haft en kamin *drömmer*


Jag har inte träffat någon annan vuxen människa än Per att konversera med sedan... den 2:a januari tror jag det var när jag var ut till Ryssbält för att hinna träffa Lili, Per jobbar dessutom en hel del just nu. Sedan blev det magsjuka och snorkallt osv. så själv har man knappt vart utanför dörren och ingen har bemödat sig med att vara hit heller vilket är fullt förståeligt men ag som är så social och pratglad av mig känner tristessen krypa under huden och blir snart desperat om jag inte får träffa andra vuxna människor snart.

Nåja, blir väl botad imorgon :P

Direkt efter frukosten bär det av till kära mormor, därefter har jag lovat Erik att det blir lunch på grillen innan vi åker vidare till svägerskan och pojkarnas kusiner. När vi har plågat dem en stund bär det av till svärföräldrarna på middag och därefter vill man mest troligt bara hem till sängen :)


Mitt paket från Lindex anlände i tisdags och jag är bara såååå sjukt nöjd med byxorna och scarfen därifrån. Glad att jag ångrade mig och köpte dem ändå, jag känner mig så himla fin med dem på, kan inte minnas att jag känt mig så fin i jeans nångång förut.


http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7018456&styleid=7018454&path=3403475;3215210;3232566;3563087;1394589

(länk till jeansen)


http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7039763&styleid=7039761&path=3403475;3215210;3232566;9272;492734

(länk till scarfen)


På måndag börjar "verkligheten" igen med dagis osv. Jag både bävar och längtar, får ju se hur det går att få han dit i tid nu i början :P

Hursomhelst så har jag tänkt säga åt personalen så de vet det redan nu att de dagar Per går A-turer (och jag därmed inte har tillgång till bil) och det är kallare än -20 så blir Erik hemma. Tycker det blir lite för långt för han att promenera ända till sitt dagis i såna temperaturer.

Sen är det ju även upprop på KomVux på måndagmorgon kl 10 :S jag inser ju att jag inte kommer hinna dit i tid.

Får väl maila studievägledaren och kolla om det är ok att jag börjar läsa iaf en kurs och arbetar med den i den takt jag hinner och klarar av, det lilla jag hinner med att göra under föräldraledigheten är ju mer än inget alls.


Såg just att de ska börja visa Johan Falk filmerna på 4:an :D Vad glad jag blev, såg 1:a delen här för nån dag sen och gillade den, planerade ju att hyra dem eftersom... det innebär att jag sparar 150 :- ca ;)


Nej, nu blir et till att se "Ett päron till farsa på semester i Europa" på 3:an, i brist på annan kvällsunderhållning :P



Sen ett annat problem jag behöver hjälp med av er mina läsare som besitter egna bloggar. När ni har lämnat kommentar i min blogg, föredrar ni att jag även svarar här eller vill ni att jag lämnar svar i er blogg?

Lämna gärna era synpunkter så jag vet hur jag skall bete mig ;)


God natt kära vänner

Av Emma - 5 januari 2010 13:04

Den här bloggen håller ju på att torka ihop alldeles, jag saknar för det mesta ork och inspiration till att skriva något vettigt. Händer inte mycket intressant i mitt liv. Vi inledde 2010 med att bli magsjuka, först Erik, sen jag och när vi trodde allt var över vart även Simon magsjuk :(  Det är så hemskt att se sina barn lida och ha ont och inte kunna göra något för att lindra det. Nåja, vi ser ju ut att ha överlevt det nu iaf, hoppas vi slipper göra om det nå mer under detta år iaf.


Jul och nyårshelger har passerat och på måndag börjar "vardagen" igen, Erik ska tillbaka till dagis, och jag...? Ja, jag fortsätter väl ägna mina dagar åt amning, tvättning, matlagning, dagislämning/hämtning osv.

Missförstå mig inte, mina ungar är det bästa som hänt mig och jag skulle inte byta bort dem mot något i hela världen, men jag skulle gärna köpa mig typ 12-16 timmar mer per dygn så att man hinner med sig själv litegrann också. Samtidigt vet man ju att tiden går rätt så fort och att den tiden kommer så småningom igen, men det hindrar ju inte att man längtar efter att kanske få äta en måltid helt i lugn och ro - medans maten fortfarande är varm, eller att men åtminstone en gång kunde få gå på toaletten helt ostörd osv. Well well, there is a time for everything...

Julen vart iaf jätteskön, det var den absolut bästa jul vi upplevt sedan jag och P flyttade ihop 04... så i fortsättningen kommer vi nog hålla oss till att fira julafton här hemma. Både Erik och Simon fick jättemånga fina julklappar av både släkt och vänner. Jag fick också en hel del fina prylar av mina vänner + ett par snygga Marimekko sockar av mor och far.

Jag var väldigt nöjd med julklapparna jag hittat till mina vänner, tyvärr är inte Olgas julklapp helt klar ännu :S Har en del att införskaffa till den men sömnlösa nätter, extrem kyla, massa röda dagar, magsjuka osv har liksom satt en del käppar i hjulet för mig med att lyckas ta mig ner på samhället och fixa med det men till veckan skall det väl bli färdigt iaf.

Pga alla ovanstående anledningar har det inte heller blivit av att besöka Linnea och Fredrik och deras lille son änu heller :(  jag vill ju så gärna...


Nåja, det får räcka med ordbajseri för idag, nu vaknade Simon och ropar på mat... bäst att lyda innan man exploderar :P


Idag har jag varit kreativ och bokat in Simons dop, tyvärr var det ganska svårt att få tid när vi hade velat så det blev ganska snart, redan den 6/2 kommer det vara dags :)  Och så att ni mina kära vänner som ev. läser denna blogg inte känner er utanför, denna gång har vi bestämt oss för att inte försöka dräpa oss inför/under dopet och kommer därför bara bjuda in närmaste släkten, hoppas ni har förståelse för detta. Det var ca 56 personer närvarande vid Eriks dop, denna gång har jag räknat det till 34 vuxna och 8 barn, det räcker det också :P


Funderar på om jag skulle återuppta studierna på KomVux nu den 11/1 eller om jag bara ska lämna det därhän ett tag... hade varit skönt att få det klart så man kan söka högskolan direkt efter mammaledigheten, fast å andra sidan känns det som att man kanske tar sig vatten över huvudet :S nåja, man kan ju alltid försökaiaf, går dte så är det ju bra, annars är det väl bara att lägga dte på is ytterligare ett tag...

Ovido - Quiz & Flashcards