Alla inlägg under oktober 2009

Av Emma - 9 oktober 2009 14:00

41 dagar kvar till beräknad förlossning...


Och det var ju tydligen liiiite för mycket att hoppas på att bilen skulle vara färdig och körklar i eftermiddag.

Den var tom så långt ifrån körklar så jag kan inte hämta den förrän på tisdag, möjligen onsdag nästa vecka :(

Det var lite mer än vad jag klarade av idag kan jag säga, jag fick ett mentalt breakdown kan man nog lugnt säga, grät och snyftade hysteriskt i ca 1 timma tills jag somnade och sov i 1,5 timma.

Jag vart så ledsen och slut så orkade inte ens ta mig till vårdcentralen för att få mitt järn idag, ringde till min sköterska och skyllde lite vagt på någon möjlig maginfluensa eller liknande. Dåligt av mig? jag vet!

Men jag kände bara att jag klarar inte av att möta en enda människa som tittar lite halvt medlidande på mig och sedan frågar hur det är (oftast stöter man på sådär mellan 5-10 stycken bara man går utanför dörren).


Jag tappade liksom allt på en gång, hade sett fram emot en helg då jag ÄNTLIGEN skulle kunna göra något, ex hälsa på nån eller så. Nu har jag inte lust med någonting, allra minst att gå på relaxen ikväll.

Visst är det ironiskt, något som är meningen att ska vara avkopplande, skönt och roligt känns nu bara som en enda stor uppoffring, jag har verkligen ingen lust att umgås med massa folk ikväll, orkar inte vara glad och trevlig... känner mig som världens BITTERFITTA just nu. För min mosters och övriga familjens skull hoppas jag att detta hinner ändras på fyra timmar. Ska verkligen anstränga mig, vill verkligen inte att någon mer ska få en skitdag bara för att jag har det.


Så nu ska jag gå och hälla upp ett stort glas med isbitar och äppeljuice, sätta mig tillrätta i fåtöljen och spela lite mario golf på gamecuben i ett försök att få upp humöret lite.


Wish me luck!


Av Emma - 8 oktober 2009 20:23

42 dagar kvar till beräknad förlossning...


Klockan är nu 20.24 på datorn och jag överväger att medvetet somna nu när jag strax skall natta grabben

Det är bara skit på TV, P jobbar till kl 23, jag är trött och slut efter dagen... kan ju inte ta någon eftermiddagsvila när P jobbar :(


Annars har dagen segat sig fram, en kompis var förbi med sin minsting på förmiddagen... hon var fikasugen och tänkte att jag var ett säkert kort men tyvärr, har ju skickat allt fika till svärföräldrarnas frys :P

Däremot var jag i färd med att baka min supergoda chokladkaka när hon tittade in, måste ju bjuda de duktiga fordonsgrabbarna på något för arbetet de gjort med bilen.

Fick skjuts till fordons av mor och far min på eftermiddagen och överlämnade chokladkaka och 3 st stora flaskor Coca Cola, hoppas de tyckte om det :) Dock hade de några grejer kvar att sätta tillbaka på den så jag är välkommen att hämta den vid 7.30 imorgonbitti :S Då gäller det att vara morgonpigg, får se om jag ens kommer klara av att gå dit, får se till att gå i god tid så jag kan stranda på en bänk vid lassa i en 20 min så kanske det går.

Någon som tror jag börjar vara less?


Efter att vi lämnat av fikat åt grabbarna fick jag skjuts ner på stan så att jag kunde inhandla vinterskor åt grabben, hade tänkt vänta tills lön mm. kommit in denna månad men behovet är lite för stort för att vänta tills dess.

Däremot kommer jag vara tvungen (min rörelseförmåga till trots) att ta mig en tur till Hpda/Torneå i slutet av månaden och införskaffa 2 st amnings BH:ar + 2 st amningströjor. Detta har helt passerat min "Att införskaffa"-lista, sen vill man ju kanske ha något fräscht att ha på sig efteråt också. Tänkte försöka få med mig nån följeslagare då det känns lite osäkert att ge sig ut på en sån tur ensam med ca 2,5 vecka kvar av graviditeten, vad som helst kan ju hända (och med största säkerhet SKULLE det nog hända mig bara för att...)


Nej, nu ska jag gå och strypa CD-spelaren på grabbens rum som idag nött Mora Träsk framlänges och baklänges, sedan göra kvällstoa och krypa ner i sängen med godnatt saga. Hoppas bara han somnar före mig, inge bra när man är ensamen med han att somna före :P


Tack och god natt!

Av Emma - 7 oktober 2009 15:57

43 dagar kvar till beräknad förlossning...


Har varit en tröttsam dag idag, snöslaskigt regn, kallblåst osv piggar inte upp en trött och nedstämd jag :S

Dessutom har jag känt mig extremt tungandad sen igår, nästan som att jag sprungit flera kilometer fast jag typ gått från soffan till toan och tillbaks. Fick förklaringen av en doktor idag att mitt låga blodtryck i kombination med att "Klimpen" ligger så högt upp och trycker på lungorna är orsaken till detta. Någon därute som har nåt tips på hur man får bebis att byta favoritposition? Läkaren sa att om jag får problem med att jag svimmar ofta så måste jag prata med min läkare på spec.mödravården för att höra vad de tycker är lämpligt att göra. Så nu är det bara hoppas att jag slipper tuppa av nå mer, det är rätt så obehagligt. Dagens blodtryck låg iaf på 90/65 så lite bättre undertryck än sist jag kollades, då hade jag 90/43 :S

Farbror doktorn tyckte även att jag förutom att salta lite extra på maten, dricka ordentligt med vatten osv. även skulle testa äta lakrits då det innehåller natrium och något annat som skulle vara bra för att höja trycket. Jag som avskyr lakrits :S men han tyckte jag skulle se det som medicin och pröva ett tag och se om det hjälper något.


Lite mer positiva grejjer är att bilen mest troligt är klar för avhämtning imorgon vid lunchtid och det fanns en avbokning på bilprovningen nu på fredag kl 13.20 *jiippie* Så förhoppningsvis är vi inte längre utan bil efter det :D Skall se till att få på vinterdäcken snarast också, ska ringa far min strax och höra vad han pysslar med imorgon eftermiddag, gör han inget särskilt kan han ju alltid få den stora äran att utföra hjulbytet... Nog för att jag FAKTISKT kan göra det själv, men det är nog inte riktigt rekommenderat arbete för mig just nu :P


Grabben nöter en CD skiva med barnvisor på så jag känner mig lätt hjärntvättad för tillfället.


Dagens middag kommer bestå av något så enkelt som ris och korvstroganoff, fast jag känner verkligen inte för att laga nån mat idag... men men, bara ta tag i det också så man får det ur världen. Har ju inte blivit mycket vettigt gjort här idag kan jag ju säga, inget vidare fönsterputsarväder om man säger så. Däremot hade man ju alltid kunna vika lite tvätt efter maten och tumla det som ligger i tvättmaskinen så man känner sig lite nyttig och användbar.


Suck, pust, stön... jag är less och uttråkad som vanligt


Over and out!

Av Emma - 6 oktober 2009 20:26

44 dagar kvar till beräknad förlossning...


Så försvann då även denna dagen i ett nafs.

Har hängt ett tag med mor min på stan, tog en fika och kikade i nån butik. Var in en sväng på en barnklädes affär på samhället där jag inhandlade en löskrage/fuskpolo till grabben att ha under jacka/overall nu när det blivit lite kallare + en liten snuttefilt i plysch till bebis. Erik hade en egen sådan med ett lejonhuvud fastsytt på mitten, denna krabat får en liknande fast i form av en hund, söt var den iaf.

Mor min köpte ett par vinterhandskar åt grabben och en himla söt sparkbyxa + body till bebis :) Det var hemskt snällt av henne, det har gjort min dag idag.


I övrigt är jag trött, trött och just det... sa jag trött? Och nu börjar snart House på 4:an, vill verkligen se det så hoppas jag kan hålla mig vaken, hade gärna smaskat på glass eller godis, tyvärr finns inget av det här hemma... :(

Sitter och tittar lite bedjande på P, så får se om det hjälper... inte illa ifall "puppy eyes" fortfarande fungerar efter 7 år :P


Imorgon blir det till att städa i köket och putsa lite fönster, man behöver ju inte ta alla på en gång så kan ju vara skönt att ta ett om dagen fram till helgen då vi ska försöka få upp nå gardiner.


På tal om gardiner, var in på en tygbutik med mor min idag och blev sjukt förälskad i ett tyg där som jag verkligen VILL ha till gardiner i vårt vardagsrum... kommer inte ihåg exakta metepriset men vet att jag behöver 5 m för att få till gardiner till vardagsrummet och då skulle summan för endast tyget landa på  ca 1200:- !

Nåja, får fundera över det och se vad som blir över när allt är betalt i slutet av månaden... ev att jag hör med svärmor om hon skulle vara sugen på att sy upp dem åt mig, för det projektet tänker jag inte axla själv, och jag vågade inte ens fråga vad det skulle kosta att få dem uppsydda i butiken :S


Det är så mycket annat vi egentligen borde prioritera, som ett större köksbord (fast vi klarar oss i iaf i ca 7-8 månader till med det vi har nu), en sängram finns också på önskelistan då vår säng står på medar och det blir väldigt fult på tapeten vid huvudändan av sängen. Men men, allt har sin tid.


Nej, nu ska jag gå och göra kvällstoalett och bädda ner mig i soffan för att se på House.


Over and out!


Visst har jag ett oerhört spännande och intressant liv?

Av Emma - 5 oktober 2009 06:55

45 dagar kvar till beräknad förlossning...


Så har man förhoppningsvis börjat få lite ordning på dygnet igen, trillade i säng vid 21.30 igårkväll och steg upp vid 5.15 på morgon för att hjälpa till att få grabben färdig för dagis.

Sitter här nu med min tebalja och en smörgås för att få i mig lite frukost.

Såg att det lagt sig lite snö på gräsmattan under natten, det gjord emig glad och lite pirrig i kroppen liksom.

Hösten är alltid skitjobbig för mig med mörkret som kommer, regn, ångest och olustkänslor (i år inget undantag), så när snön äntligen kommer så brukar det lätta. Visst, jag vet att det lär inte komma någon snö som blir varaktig förrän om kanske en månad eller två, men bara att den visar sig ger ju hopp :)

Sen har jag ju något helt fantastiskt att se fram emot nu under hösten/vintern, ett nytt litet liv, ett litet syskon till Erik. Vissa dagar när jag tittar på min son och alla känslor man har för honom bara virvlar runt så övergår det mitt förstånd hur man ska kunna älska en till person lika förbehållslöst.


Däremot undrar jag hur otur i turen man kan ha. Ja precis, jag skrev otur i turen!

Bebis är beräknad att anlända 19:e november och min läkare kommer av olika skäl inte låta mig gå särskilt många dagar över tiden. Den 19:e november är en torsdag, har inte "Klimpen" behagat dyka upp tills dess eller helgen därpå så kommer jag bli snittad den 23:e eller 24:e november (bebis har därmed ett "bästföre datum" :P).

Ni som känner mig vet ju att Lars Winnerbäck tillhör en av mina största favoriter i musikvärlden, förstå hur glad jag blev då jag för x antal veckor sedan läste en rubrik som lät göra gällande att "LW gör turné i höst, kommer till Luleå..." Förstå även hur den glädjen sjönk till botten då jag läste datumet - 25 november!

Jag insåg bedrövat att det inte vore särskilt klokt att gå på konsert varken som höggravid eller nyförlöst.

Nåväl, vad är väl en bal på slottet? Jag får ju (förhoppningsvis) en bebis iallafall.

Så igår när jag vistades en stund nere på samhället såg jag en affisch där det annonserades att Ronny Eriksson skulle ha ett uppträdande i vårt lilla samhälle, glad i hågen gick jag närmre för att se dag, tid och plats - 23:e november *suck*

Därför har jag nu allvarliga planer på att tvinga bebis att stanna kvar där inne, helt enkelt, jag vägrar att föda :P och snällt fråga min doktor om vi kan sätta bästföre datumet först den 24:e för jag vill så gärna se Ronny Eriksson :P Tror ni han går med på det?


Igår var en riktigt bra dag faktiskt, P städade och snyggade till lite här hemma, jag vek lite tvätt och grabben lekte snällt på sitt rum. Vi bakade även en massa kanelbullar, grabben och gubben också :D Kul att de vill lära sig!

Blev väl ca 150 stycken därikring.

De flesta bullarna skickades på eftermiddagen hem till svärföräldrarna för infrysning då de har betydligt mer frysutrymme än vad vi har. Kan ju säga så här, jag känner att jag lever idag :S Det var nog inte rekommenderat att stå upp och kavla så mycket deg som jag gjorde igår :S

Så jag har gjort ett litet avkall på mina egna duktighetskrav och frågat svärmor om hon kan tänka sig att baka 1-2 av sorterna jag har kvar (hon har tidigare erbjudit sig, men korkade/stolta jag har vänligt avböjt), det gör hon så gärna så nu har jag endast moccarutorna kvar och de är ju inte särskilt ansträngande att få till.

Och nästa helg har jag bestämt med gubben att en dag skall avsättas till fönsterputsning/gardinstrykning/gardinupphängning. Sen är här faktiskt så gott som klart för bebis, 29-års firande och julafton... det gäller att vara ute i god tid :P


Någon som har nåt bra filmtips på nysläppta filmer (DVD), alternativt nåt bra boktips... jag behöver kvällsunderhållning när P jobbar...


Nu ska jag dricka upp sista skvätten te och leta mig tillbaka mot sängen och sova en stund till, ska ju inte vara på vårdcentralen förrän kl 11 :)


Ha det bra go'vänner


Over and out!

Av Emma - 4 oktober 2009 08:10

46 dagar kvar till beräknad förlossning...


Inatt har varit en bra och lagom natt, gick och la mig vid tiotiden igårkväll och har stigit upp kvart i sju på morgon.

Har avnjutit en frukost bestående av en kopp varm choklad och en god ostmacka med gurka på, nu sitter jag här och försöker blogga ihop något mer eller mindre intressant medans grabben ser på barnkanalen.


Det blev aldrig att jag tog tag i något väsentligt igår, hade världens slappardag och låg och myste med familjen, såg nån film, läste sagor, åt en kanongod middag och spelade spel och hade det allmänt skönt.

Så nu idag ska vi göra något mer ordentligt, grabben ska strax få sig frukost och jag ska gå och röra ihop bulldegen... för idag SKA här bli bulla, det är ju kanelbullens dag juh :P


Försökte mig på att vara lite "svenssonaktig" igår och tänkte ge mig in på att börja se Körslaget på 4:an jag stod ut i ungefär 40 minuter.

Började fundera på varför man producerar såna tvprogram och vad det är meningen att ge mig som tittare. Kom fram till att det nog är så att många av oss nog gillar att vara "tyckare", att ha en massa åsikter som man sedan kan vädra/hävda med andra som också tittar och gillar att tycka. Men helt allvarligt, finns inget med Körslaget, Idol och liknande program som kan fånga mig och mitt intresse tillräckligt mycket att jag ens skulle orka ha en åsikt om någon av deltagarna och det känns bara jobbigt när någon frågar om jag sett det och det och vad jag tycker om den och den... Herregud, vem bryr sig liksom... det är inte min typ av program helt enkelt så jag kommer inte se något mer avsnitt av det heller. Nej, tacka vet jag "Hem till gården", det är bannemig högkvalitativ tv-produktion i förhållande till all smörja som visas på div. tvkanaler just nu.  Så i fortsättningen när någon frågar mig om jag sett/hört någon från Körslaget alt. Idol så kommer jag bara säga nej för att helt undvika påföljande diskussion med åsikter om de stackars deltagarna till höger och vänster. Förhoppningsvis har jag sluppit höra/se något mer av eländet också.


För övrigt längtar jag efter att få bilen besiktigad och förhoppningsvis körklar, är sååå less på att behöva tigga och be om skjuts för att kunna handla, hälsa på folk etc. Känner mig så isolerad här hemma just nu när man knappt kan röra sig :S 


Btw, den 31/10 kl 14 kommer jag ha ett MeandI party hos mig, är du sugen att komma så säg bara till :)

Här kan du kika på deras kollektion www.meandi.se



Nej, som sagt nu ska grabben få sig frukost och mamman i huset ska sätta en buldeg... snart kommer här dofta himelskt :D



  

Den vackraste solstrålen i mitt liv! <3 Mamma älskar dig!

Av Emma - 3 oktober 2009 07:28

47 dagar kvar till beräknad förlossning...


Alla mina goda föresatser med eftermiddagsvila osv sket sig igår... kände mig dock hyfsat pigg på kvällen, så pigg att jag tom hyrde en film som jag tänkte att jag skulle se så efter middagen bad jag snällt och vänligt P lägga grabben så att jag skulle lyckas undvika att somna.

Kontentan av detta blev att P som jobbat rätt mycket den här veckan hade noll och inget tålamod med nånting och skapade flertalet onödiga konflikter med grabben vilket gjorde mig arg, trött, less osv. Så jag tog över, nattade grabben och sen var den lilla energin jag hade helt slut. Somnade väl vid halv nio nångång :S


Vi bråkar sällan och aldrig om vem som ska göra vad i vårat förhållande, det blir oftast småtjafs om mindre obetydliga grejjer istället, för det är väl klart att man tjafsar/småbråkar ibland.

Men vad gör man när båda är helt uttömda och inte har någon energi och så har man en go men ack så livlig 3-åring som bara sprudlar av det? Kan man tanka över lite från honom till oss?

Och så börjar man fundera hur det ska gå med en till liten mitt i allt då. *suck*

Jag veeeeet vi är mest troligt fullt normala och det ser säkert ut såhär i många familjer men ändå så naggar det i mitt samvete att jag är en DÅLIG mamma som inte alltid orkar vara den mamman som jag vill vara och nästan förvandlas till en (enligt mig själv) monstermamma.


Den braiga mamman i mig försöker pussla och planera för att få tiden att räcka till bak, gadinstrykning, fönsterputsning, lagomt underhåll av hushållet (hålla efter dammsugning, tvättning, klädvikning osv) samt hinna göra lite extra roliga/mysiga grejer med grabben innan det är dags för nr 2 att anlända (om ca 47 dagar :S).


Monstermamman i mig är en slö, lat och egoistisk jävel som försöker intala mig att det spelar ingen roll om det hänger sommargardiner i köket under julen, det spelar ingen roll om det ligger stora dammelefanter under spjälsängen, det spelar ingen roll ifall vi endast bjuder på ballerina kakor och mariekex när folk kommer och vill gratulera till bebis och P när han fyller år.


Nu på morgonen tänker jag dock ta det lugnt och bara vara, ev. se filmen jag aldrig såg igårkväll, sen tar jag väl tag i bullbaket efter lunch nångång. (Ni missar väl inte "Kanelbullens dag" imorgon?)


Over and out!

Av Emma - 2 oktober 2009 08:59

48 dagar kvar till beräknad förlossning...



Vaknade vid sju imorse efter en sisådär 11-12 timmars nattsömn... nåja, bäst att passa på nu. Har bara känslan av att "Klimpen" inte kommer vara lika snäll och beskedlig som sin bror och börja sova 14 timmars nätter endast 2 veckor gammal, det vore för bra för att vara sant :P


Hade tänkt testa gå på ÖF i Näsbykyrkan idag men insåg att jag måste vara på vårdcentralen vid halv elva för att få mitt järndropp och då blir det lite snävt om tid så jag lovade grabben att gå på Familjens hus istället (vilket jag kommer på nu i skrivande stund är stängt på fredagar), men de har ju mottagning där så det kan ju inte göra något att vi är där och leker en stund om vi städar upp ordentligt efter oss. Hoppas jag iaf.

Efter VC blir det att åka ut en sväng till mina föräldrar med grabben, mor min skulle plocka upp oss vid lassa. Tror dock jag har bestämt mig för att ta bussen hem igen vid 15 tiden så man hinner med något här hemma under dagen också, gud vad jag hatar att vara utan bil. För har man min mor som anlitad chaufför så får man vara helt medveten om att du har INGA som helst garantier för när man kan räkna med att få skjuts tillbaka hem, hon gillar att hålla en som gisslan verkar det som ibland :P

Hade nämligen planer på att baka lite kanelbullar under dagen alt. morgondagen... ska inte göra upp fööör stora planer, mycket beror på när jag är hemma igen. Kanske skulle testa med att börja ta mig en eftermiddagslur typ mellan 16-17 eller nånting så jag orkar vara vaken en stund på kvällen. Känns som att jag knappt hunnit prata med P i veckan då jag däckar rätt omgående efter middagen och oftast då i samband med nattning av grabben. P måste tycka här är väldigt lugnt och skönt på kvällarna :P


Någon som känner för att komma på en fika på söndag då det är kanelbullens dag? Inte för att jag egentligen är så brydd om att fira den men är ju en anledning så god som någon att få bjuda hem nån :P

Dessutom en bra spark i baken på mig som i en månads tid planerat vad jag ska baka innan bebis ankomst, P's födelsedag, julhelgen mm ;D

Har hittills fått ihop en stor låda med drömmar och knäckflarn, det som då återstår är: kanelbullar, moccarutor, chokladkaka, + 2 sorters ospecifierade långpannekakor, mjuk pepparkaka och ev lussekatter.

Tur att svärföräldrarna har gott om frysutrymme att dela med sig av :P

Det kanske låter mycket så här men är ju inte så farligt egentligen, med tanke på vad det skall räcka till.

Julgodis tillverkning sparar jag tills bebis har anlänt och det inom en stor parentes, det gör jag bara om det känns som att jag orkar... annars får jag väl tigga lite av folk man känner :P


Drömde förresten en av mina obehagliga mardrömmar inatt :S Den går ut på att jag i olika situationer på olika platser osv står framför en spegel och borstar mina tänder, jag borstar och borstar och så helt plötsligt trillar de lös en efter en :O Det är skitobehagligt!

Denna dröm brukar återkomma när jag har alldeles för mycket omkring mig och av olika orsaker inte mår riktigt bra. MEN en stor skilnad mot för tidigare ggr jag drömt denna typ av dröm var att tänderna jag tappade var jättefina och vita och rötterna såg helt normala ut. Alltid när jag drömt den här drömmen brukar rötterna på tänderna vara jättelånga, fula och svartnade :S

Hadevarit intressant att veta vad det betyder, om nu drömmar kan betyda saker.


Vad tror ni som läser?

Har våra "sömn-drömmar" någon förankring till våra liv och tror ni isf man kan tyda det efter någon

generell mall eller kan en likadan dröm betyda olika saker för två skilda individer?


Nej, nu ska jag sluta ordbajsa på tangentbordet och göra mig och grabben klar för att gå till det stängda "Familjens hus" som jag hoppas ska vara öppet för oss iaf :P


Over and out!

Ovido - Quiz & Flashcards